20 lipca 2019

Marketing w sporcie – sponsoring, rabaty, promocje, bonusy





Marketing sportowy w Polsce dynamicznie się rozwija – coraz więcej stadionów i klubów ma swojego sponsora tytularnego, główni sponsorzy wydają na wspieranie drużyn coraz większe pieniądze, także same kluby są coraz bardziej aktywne w działaniach marketingowych. Na jakie zdarzenia i inicjatywy z ostatniego czasu warto zwrócić uwagę?

Na początek kilka liczb. W największych europejskich klubach status głównego sponsora, czyli m.in. miejsce na koszulkach meczowych zawodników, to koszt 20-35 mln euro. W Polsce wystarczy na to około 1,5-2 mln euro, i to jedynie w przypadku najpopularniejszych klubów piłkarskich. Za status sponsora głównego reprezentacji Polski w ogólnie znanych dyscyplinach – piłce nożnej, siatkówce, lekkoatletyce – trzeba zapłacić kilkanaście milionów złotych. W mniej popularnych dyscyplinach wystarczą na to już „tylko” 2 mln zł.

Tymczasem według badań, 55% polskich konsumentów lepiej postrzega firmy, które sponsorują sport. Nie może więc dziwić, że przy sprzyjających warunkach przedsiębiorstwa coraz chętniej wchodzą w sponsoring sportowy, bo widzą płynące z tego korzyści wizerunkowe. Pionierem tego typu działań był w naszym kraju m.in. PKN Orlen, który już od ponad dekady pomaga indywidualnie najlepszym polskim lekkoatletom: Anicie Włodarczyk, Piotrowi Małachowskiemu czy Adamowi Kszczotowi. W 2018 r. członkowie grupy PKN Orlen zdobyli aż osiem medali podczas mistrzostw Europy w Berlinie. Firma jest także generalnym sponsorem Polskiego Związku Lekkiej Atletyki i wspiera wiele wydarzeń lekkoatletycznych w Polsce.

Ciekawym zjawiskiem jest coraz szersze wspieranie polskiego sportu przez legalne firmy bukmacherskie – nie może to oczywiście dziwić, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że głównymi klientami operatorów zakładów wzajemnych są właśnie kibice sportu. Najwyższą umowę sponsorską w historii polskiej piłkarskiej ekstraklasy podpisała w lutym 2019 r. firma bukmacherska Fortuna oraz Legia Warszawa. Jej wartości nie ujawniono, ale na rynku spekulowano, że poprzednia, sporo niższa, opiewała na około 5 mln zł.

Legalni bukmacherzy w zamian często zyskują oddanie i sympatię kibiców danej drużyny, zwłaszcza wtedy, gdy przygotowują dla nich dedykowane promocje. Dla przykładu – firma bukmacherska LVBET jest sponsorem m.in. piłkarzy Wisły Kraków. Posiadacze karnetu na mecze Wisły w sezonie 2019/2020 mogą odebrać od operatora specjalny bonus w wysokości 50 zł. Jeśli podczas rejestracji wykorzystają kod promocyjny LVBET, otrzymać mogą bonus na start w wysokości do 1500 zł oraz darmowy zakład 20 zł. Innym przykładem jest legalny operator Polskie Zakłady Bukmacherskie PZBuk, sponsor Polskiej Ligi Hokeja. Dla kibiców hokejowych ( i nie tylko zresztą) przygotował unikalny bonus startowy online pod nazwą roboczą promocji „500 zł za 200 zł” z mnożnikiem 150% (najwyższym w Polsce, tu szczegóły tej promocji sportowej z kodem promocyjnym PZBuk).

Z bardzo ciekawymi akcjami marketingowymi do kibiców wychodzą również same kluby. Przykładem może tu być Widzew Łódź, który po bankructwie próbuje wrócić do ekstraklasy. W odbudowie pomagają mu kibice, którzy na mecze Widzewa w III lidze wykupili ponad… 16 tys. karnetów, co jest absolutnym rekordem Polski. Przed sezonem 2019/2020 klub przygotował dla swoich fanów bardzo ciekawą akcję marketingową – każdy kibic przedłużający karnet otrzymał specjalny kod rabatowy, który mógł wykorzystać jednorazowo na zakup nieograniczonej ilości produktów z oferty promocyjnej oficjalnego sklepu Widzewa. Inny przykład? W marcu 2019 r. wszystkie dzieci, uczniowie oraz studenci do 26. roku życia mogli obejrzeć za darmo mecz Lechii Gdańsk z Piastem Gliwice w Ekstraklasie. Aby nie płacić za wejściówkę, wystarczyło użyć specjalnego kodu promocyjnego podczas zakupu biletu przez Internet.

A co ciekawego działo się ostatnio zagranicą? W lutym 2019 r. Manchester City podpisał rekordowy kontrakt sponsorski z Pumą – w ciągu dziesięciu lat zarobi na nim… 650 mln funtów! W sezonie 2018/2019 na rękawach koszulek zespołu Wolverhampton Wanderers znalazło się logo platformy wymiany kryptowalut CoinDeal, założonej i zarządzanej przez trzech Polaków. Był to pierwszy przypadek na świecie sponsoringu sportowego ze strony giełdy kryptowalut. Na naszym rynku na tak wysokie kontrakty i nietypowych sponsorów musimy jeszcze chwilę poczekać…


5 komentarzy:

  1. Świetny blog, polecam także urokmilosny24.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo interesujący blog. Stąd wniosek, że marketing jest teraz wszędzie ważny. Grunt to mieć do tego dobre podejście, polegać na specjalistach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj, bardzo ciekawy wpis o marketingu, to obecnie bardzo istotna dziedzina biznesu, szczególnie w Internecie. Jeżeli chodzi o marketing internetowy, czyli o seo i pozycjonowanie, to polecam dodać się do tego katalogu https://katalog.pire.com.pl/. Naprawdę warto!

    OdpowiedzUsuń
  4. Według mnie w przypadku reklamy warto korzystać z pomocy specjalistów, dzięki czemu możecie być pewnie pozytywnych wyników. Zainteresowanym tematem polecam artykuł na stronie https://inwestycjawkadry.info.pl/reklama-na-facebooku-jak-moze-pomoc-twojej-firmie/ .

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...