Wyjaśnienie co to marketing sportowym oraz jakie obszary wchodzą w jego skład:
Marketing sportowy to dziedzina marketingu, której podmiotem jest sport. Marketing ten wykorzystywany jest przez organizacje sportowe oraz przedsiębiorstwa, które poprzez sponsoring lub poprzez skojarzenia ze sportem promują produkty i wspierają marki rynkowe. Można powiedzieć, że marketing sportowy to wszystkie działania bezpośrednio i pośrednio związane ze sportem i całą jego otoczką.
Specjaliści wyróżniają następujące trzy obszary składające się na marketing sportowy (ludzie często nie rozróżniają tych obszarów traktując marketing sportowy jako jedność lub zapominając o pozostałych jego obszarach):
- Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport
- Marketing produktów i usług sportowych
- Marketing organizacji sportowych
Marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport. Polega na promowaniu i reklamowaniu marek przedsiębiorstw poprzez wykorzystywanie sportu oraz różnego rodzaju widowisk sportowych takich jak mecze, zawody, wyścigi itd. Najpopularniejszym sposobem współpracy przedsiębiorstw z organizacjami sportowymi jest sponsoring. Dzięki temu przedsięwzięciu firmy osiągają popularność i stabilność marki. Proces ten powoduje zapamiętanie marki z danym wydarzeniem sportowym a następnie kojarzenie. Najczęściej występuje tutaj forma reklamy zewnętrznej np.: banery na obiektach sportowych, nazwa sponsora na strojach zawodników, czy też reklama w mediach.
Marketing produktów i usług sportowych skierowany jest do konsumentów sportu. Polega na promowaniu marek związanych bezpośrednio ze sportem. Może to być różnego rodzaju obuwie, ubrania czy też akcesoria sportowe.
Marketing organizacji sportowych - nie jest zawężony tylko do tworzenia produktu sportowego. Dotyczy on organizacji sportowej, która kreuję kulturę danej organizacji. Skupia się także na wartościach ukazywanych i symbolizowanych przez markę oraz porozumiewa się z otoczeniem. Celem takiej organizacji sportowej jest przyciągnięcie sponsorów a tym samym, uzyskanie finansowania oraz angażowanie przedsiębiorstw rynkowych do współpracy.
W Polsce marketing sportowy jest utożsamiany i rozumiany jako sponsoring. Należy odróżnić sponsoring sportu od marketingu przez sport. Krajowe instytucje sportowe takie jak kluby, organizacje czy też stowarzyszenia podążają za wzorem swoich odpowiedników zwłaszcza jeśli chodzi o Europę Zachodnią, kładą coraz większy nacisk na kreowanie profesjonalnego wizerunku. W tej dziedzinie może przetrwać tylko plan marketingowy oparty o wieloletnią strategię.
Mam nadzieję, że udało mi się w przejrzysty sposób przedstawić obszary jakie wchodzą w skład marketingu sportowego. Warto by otoczenie i podmioty wchodzące w jego skład, były świadome korzyści płynących ze współpracy z klubem sportowym. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy z możliwości jakie daje dobrze zaplanowany i zrealizowany marketing sportowy.
W kolejnych wpisach postaram się bliżej przedstawić co zawiera się w pojęciu: produkt sportowy.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSzczerze mówiąc nigdy nie wiedziałem, że istnieje takie coś jak marketing sportowy. To, że są buty sportowe https://butymodne.pl/sport-c3919.html to wie praktycznie każdy, jednak jeśli chodzi o jakiś marketing to pierwsze słyszę.
OdpowiedzUsuńCzy mógłbyś podać źródła, z których korzystałeś?
OdpowiedzUsuńadwokat rzeszów - dobry adwokat rzeszów i okolice
OdpowiedzUsuńNo muszę powiedzieć, że o tym zagadnieniu dopiero pierwszy raz słyszę. Co prawda ono nie jest dla mnie, a kwestię promocji zostawię firmie https://feb.net.pl/ , ale jednak dobrze jest się dowiedzieć. Jeśli się w czymś chce posiedzieć, to należy się rozeznać, to chyba normalne? Dzięki za Twój wpis.
OdpowiedzUsuńciekawy wpis
OdpowiedzUsuńPrzyjaciółka, która prowadzi klub fitness chce rozreklamować swoją działalność. Z tego co wiem to zastanawiam się nad opcją powierzenia działań marketingowych agencji Nakatomi. Najważniejsze, żeby kampania przyniosła oczekiwane zyski.
OdpowiedzUsuń