Wyjaśnienie co to marketing sportowym oraz jakie obszary wchodzą w jego skład:
Marketing sportowy to dziedzina marketingu, której podmiotem jest sport. Marketing ten wykorzystywany jest przez organizacje sportowe oraz przedsiębiorstwa, które poprzez sponsoring lub poprzez skojarzenia ze sportem promują produkty i wspierają marki rynkowe. Można powiedzieć, że marketing sportowy to wszystkie działania bezpośrednio i pośrednio związane ze sportem i całą jego otoczką.
Specjaliści wyróżniają następujące trzy obszary składające się na marketing sportowy (ludzie często nie rozróżniają tych obszarów traktując marketing sportowy jako jedność lub zapominając o pozostałych jego obszarach):
- Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport
- Marketing produktów i usług sportowych
- Marketing organizacji sportowych
Marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport. Polega na promowaniu i reklamowaniu marek przedsiębiorstw poprzez wykorzystywanie sportu oraz różnego rodzaju widowisk sportowych takich jak mecze, zawody, wyścigi itd. Najpopularniejszym sposobem współpracy przedsiębiorstw z organizacjami sportowymi jest sponsoring. Dzięki temu przedsięwzięciu firmy osiągają popularność i stabilność marki. Proces ten powoduje zapamiętanie marki z danym wydarzeniem sportowym a następnie kojarzenie. Najczęściej występuje tutaj forma reklamy zewnętrznej np.: banery na obiektach sportowych, nazwa sponsora na strojach zawodników, czy też reklama w mediach.
Marketing produktów i usług sportowych skierowany jest do konsumentów sportu. Polega na promowaniu marek związanych bezpośrednio ze sportem. Może to być różnego rodzaju obuwie, ubrania czy też akcesoria sportowe.
Marketing organizacji sportowych - nie jest zawężony tylko do tworzenia produktu sportowego. Dotyczy on organizacji sportowej, która kreuję kulturę danej organizacji. Skupia się także na wartościach ukazywanych i symbolizowanych przez markę oraz porozumiewa się z otoczeniem. Celem takiej organizacji sportowej jest przyciągnięcie sponsorów a tym samym, uzyskanie finansowania oraz angażowanie przedsiębiorstw rynkowych do współpracy.
W Polsce marketing sportowy jest utożsamiany i rozumiany jako sponsoring. Należy odróżnić sponsoring sportu od marketingu przez sport. Krajowe instytucje sportowe takie jak kluby, organizacje czy też stowarzyszenia podążają za wzorem swoich odpowiedników zwłaszcza jeśli chodzi o Europę Zachodnią, kładą coraz większy nacisk na kreowanie profesjonalnego wizerunku. W tej dziedzinie może przetrwać tylko plan marketingowy oparty o wieloletnią strategię.
Mam nadzieję, że udało mi się w przejrzysty sposób przedstawić obszary jakie wchodzą w skład marketingu sportowego. Warto by otoczenie i podmioty wchodzące w jego skład, były świadome korzyści płynących ze współpracy z klubem sportowym. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy z możliwości jakie daje dobrze zaplanowany i zrealizowany marketing sportowy.
W kolejnych wpisach postaram się bliżej przedstawić co zawiera się w pojęciu: produkt sportowy.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSzczerze mówiąc nigdy nie wiedziałem, że istnieje takie coś jak marketing sportowy. To, że są buty sportowe https://butymodne.pl/sport-c3919.html to wie praktycznie każdy, jednak jeśli chodzi o jakiś marketing to pierwsze słyszę.
OdpowiedzUsuńCzy mógłbyś podać źródła, z których korzystałeś?
OdpowiedzUsuńadwokat rzeszów - dobry adwokat rzeszów i okolice
OdpowiedzUsuńNo muszę powiedzieć, że o tym zagadnieniu dopiero pierwszy raz słyszę. Co prawda ono nie jest dla mnie, a kwestię promocji zostawię firmie https://feb.net.pl/ , ale jednak dobrze jest się dowiedzieć. Jeśli się w czymś chce posiedzieć, to należy się rozeznać, to chyba normalne? Dzięki za Twój wpis.
OdpowiedzUsuńciekawy wpis
OdpowiedzUsuńPrzyjaciółka, która prowadzi klub fitness chce rozreklamować swoją działalność. Z tego co wiem to zastanawiam się nad opcją powierzenia działań marketingowych agencji Nakatomi. Najważniejsze, żeby kampania przyniosła oczekiwane zyski.
OdpowiedzUsuńWow, świetny post! Nie wiedziałem, że marketing sportowy ma takie ciekawe zastosowania. A może wyobrażasz sobie, jak można wykorzystać te strategie w promocji jogurtów?
OdpowiedzUsuń