28 lipca 2011

Marketing sportowy - wyjaśnienie

Wyjaśnienie co to marketing sportowym oraz jakie obszary wchodzą w jego skład:

Marketing sportowy to dziedzina marketingu, której podmiotem jest sport. Marketing ten wykorzystywany jest przez organizacje sportowe oraz przedsiębiorstwa, które poprzez sponsoring lub poprzez skojarzenia ze sportem promują produkty i wspierają marki rynkowe. Można powiedzieć, że marketing sportowy to wszystkie działania bezpośrednio i pośrednio związane ze sportem i całą jego otoczką.

Specjaliści wyróżniają następujące trzy obszary składające się na marketing sportowy (ludzie często nie rozróżniają tych obszarów traktując marketing sportowy jako jedność lub zapominając o pozostałych jego obszarach):
  1. Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport
  2. Marketing produktów i usług sportowych
  3. Marketing organizacji sportowych 
Marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport. Polega na promowaniu i reklamowaniu marek przedsiębiorstw poprzez wykorzystywanie sportu oraz różnego rodzaju widowisk sportowych takich jak mecze, zawody, wyścigi itd. Najpopularniejszym sposobem współpracy przedsiębiorstw z organizacjami sportowymi jest sponsoring. Dzięki temu przedsięwzięciu firmy osiągają popularność i stabilność marki. Proces ten powoduje zapamiętanie marki z danym wydarzeniem sportowym a następnie kojarzenie. Najczęściej występuje tutaj forma reklamy zewnętrznej np.: banery na obiektach sportowych, nazwa sponsora na strojach zawodników, czy też reklama w mediach.

Marketing produktów i usług sportowych skierowany jest do konsumentów sportu. Polega na promowaniu marek związanych bezpośrednio ze sportem. Może to być różnego rodzaju obuwie, ubrania czy też akcesoria sportowe. 

Marketing organizacji sportowych - nie jest zawężony tylko do tworzenia produktu sportowego. Dotyczy on organizacji sportowej, która kreuję kulturę danej organizacji. Skupia się także na wartościach ukazywanych i symbolizowanych przez markę oraz porozumiewa się z otoczeniem. Celem takiej organizacji sportowej jest przyciągnięcie sponsorów a tym samym, uzyskanie finansowania oraz angażowanie przedsiębiorstw rynkowych do współpracy.

W Polsce marketing sportowy jest utożsamiany i rozumiany jako sponsoring. Należy odróżnić sponsoring sportu od marketingu przez sport. Krajowe instytucje sportowe takie jak kluby, organizacje czy też stowarzyszenia podążają za wzorem swoich odpowiedników zwłaszcza jeśli chodzi o Europę Zachodnią, kładą coraz większy nacisk na kreowanie profesjonalnego wizerunku. W tej dziedzinie może przetrwać tylko plan marketingowy oparty o wieloletnią strategię.

Mam nadzieję, że udało mi się w przejrzysty sposób przedstawić obszary jakie wchodzą w skład marketingu sportowego. Warto by otoczenie i podmioty wchodzące w jego skład, były świadome korzyści płynących ze współpracy z klubem sportowym. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy z możliwości jakie daje dobrze zaplanowany i zrealizowany marketing sportowy.

W kolejnych wpisach postaram się bliżej przedstawić co zawiera się w pojęciu: produkt sportowy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...